Vedtægter for Danske Udlejere:
§ 1
Foreningens navn er: ”Danske Udlejere”.
Interesseorganisation for udlejere af fast ejendom.
Stiftet den 24. september 1899.
Foreningens formål er at forbedre vilkårene for Danmarks udlejere af private bolig- og erhvervsejendomme.
Foreningens formål opfyldes ved
- at være samlingsorgan for grundejer- og udlejerforeninger,
- at være forhandlingspart på landsplan,
- at være servicekontor for medlemmerne og
- at samarbejde med andre interesseorganisationer.
§ 2
Foreningen optager grundejer- og udlejerforeninger i Danmark, hvis formål kan rummes i foreningens formål.
Som direkte medlem optages endvidere personer/selskaber, når der ikke i deres kommune er en grundejer- eller udlejerforening, som er medlem af foreningen.
§ 3
Bestyrelsen består af 7-10 medlemmer valgt således, at landsdelene er repræsenteret på passende måde.
Bestyrelsesmedlemmer skal være medlem af Danske Udlejere eller af en medlemsforening.
Valget gælder for 3 år. Hvert år afgår 1/3 af medlemmerne.
Det tilstræbes, at mindst ½-delen af bestyrelsesmedlemmerne er ejere af udlejningsejendomme enten direkte eller indirekte.
På hvert ordinært delegeretmøde vælges for et år ad gangen 1 revisorer, som skal være enten statsautoriseret revisor eller registreret revisor.
Genvalg kan finde sted.
Foreningen tegnes af formanden i forening med et bestyrelsesmedlem, foreningens direktør i forening med 2 bestyrelsesmedlemmer eller den samlede bestyrelse.
§ 4
Formanden, næstformanden og kassereren vælges af og indenfor bestyrelsen.
Bestyrelsen kan etablere et forretningsudvalg bestående af formanden, næstformanden, kassereren og et af bestyrelsen valgt medlem.
§ 5
Bestyrelsesmedlemmer kan tillægges vederlag, hvortil komme refusion af rejseudgifter.
Beløbene fastsættes af bestyrelsen og skal fremgå af årsrapporten.
§ 6
Bestyrelsen er ansvarlig for foreningens midler og forretningernes forsvarlige udførelse. Foreningens opsparing må placeres i værdipapirer som f.eks. obligationer og aktier eller på opsparingskonti i en bank/sparekasse.
Bestyrelsen kan antage et lønnet sekretariat samt udbetale honorarer til fremme af foreningens formål.
Bestyrelsen kan meddele prokura til sekretær/regnskabsfører.
§ 7
Formanden repræsenterer foreningen udadtil.
Formanden sammenkalder bestyrelsen med mindst 8 dages bestyrelsen, når han finder anledning dertil, eller 3 bestyrelsesmedlemmer fremsætter ønske derom. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst 5 medlemmer er til stede.
Formanden leder forhandlingerne. Ved formandens fravær ledes forhandlingerne af næstformanden.
Ved afstemninger er formandens - og i dennes fravær næstformandens - stemme afgørende i tilfælde af stemmelighed.
§ 8
Regnskabsåret er kalenderåret.
§ 9
Foreningen afholder et ordinært delegeretmøde inden udgangen af juni måned. Mødetidspunkt og -sted meddeles med mindst 8 ugers varsel til medlemmerne.
Senest 4 uger før delegeretmødet fremsendes specificeret dagsorden til medlemmerne.
På det ordinære delegeretmøde foretages følgende:
- Valg af dirigent.
- Formanden aflægger beretning om foreningens virksomhed i det forløbne år.
- Behandling af indkomne forslag.
- Den reviderede årsrapport fremlægges til godkendelse.
- odkendelse af budget og fastsættelse af kontingent for det kommende år.
- Valg til bestyrelsen.
- Valg af revisor
- Fastlæggelse af stedet for det kommende års delegeretmøde.
- Eventuelt.
Adgang til delegeretmødet med taleret har medlemmer af medlemsforeningerne og de direkte medlemmer i det omfang, kontingentet er betalt senest den 1. april i det år, hvor delegeretmødet afholdes.
Bestyrelsen kan indbyde gæster til delegeretmødet.
Stemmeret:
Hvert af bestyrelsesmedlemmerne har én stemme.
Hver medlemsforening har én stemme for hvert medlem af udlejer-/grundejerforeningen. Foreningernes stemme afgives samlet af formanden eller et medlem af foreningen, som foreningens bestyrelse har bemyndiget hertil.
Hvert direkte medlem har én stemme.
Der kan stemmes ved skriftlig fuldmagt, som dog kun kan gives til en anden forening eller for direkte medlemmers vedkommende til et andet direkte medlem. Fuldmagtshaver skal være mødeberettiget i henhold til ovennævnte regler.
§ 10
Enhver medlemsforening og ethvert direkte medlem kan tilstille bestyrelsen forslag til behandling på det ordinære delegeretmøde.
Forslaget skal være skriftligt begrundet og må være formanden i hænde 6 uger før delegeretmødet, idet det samtidig må oplyses, hvem der på forslagsstillerens vegne skal indlede forhandling om sagen.
Bestyrelsen bestemmer den orden, hvori indkomne forslag skal behandles.
§ 11
Delegeretmødet er den højeste myndighed i alle foreningens anliggender. Alle sager afgøres ved almindeligt stemmeflertal.
§ 12
Alle afgørelser sker ved håndsoprækning, medmindre dirigenten eller en af de stemmeberettigede forlanger skriftlig afstemning.
§ 13
Ekstraordinært delegeretmøde kan indkaldes af bestyrelsen eller af 4 medlemsforeninger eller når medlemsforeninger og/eller direkte medlemmer, der i henhold til ovennævnte regler repræsenterer mindst 10 % af de stemmeberettigede ved det sidste afholdte ordinære delegeretmøde, skriftligt stiller krav derom.
De ekstraordinære delegeretmøder indkaldes med mindst 2 ugers varsel ledsaget af dagsorden.
På de ekstraordinære delegeretmøder gælder samme møde-, tale- og afstemningsregler, som er nævnt i § 9.
§ 14
Til ændring af vedtægterne kræves dog, at forslaget er optaget på dagsordenen, samt at 2/3 af de tilstedeværende stemmeberettigede stemmer herfor.
§ 15
Til vedtagelse af foreningens opløsning kræves, at mindst halvdelen af foreningens samlede stemmetal, jfr. § 9, er repræsenteret, og at beslutningen vedtages med mindst 2/3 af de afgivne stemmer.
Er halvdelen af stemmerne ikke repræsenteret på delegeretmødet, men forslaget i øvrigt vedtages med 2/3 af de afgivne stemmer, indkalder bestyrelsen inden 4 uger med 2 ugers varsel til et nyt delegeretmøde, på hvilket forslaget kan vedtages med 2/3 af de afgivne stemmer uden hensyn til antallet af fremmødte.
Såfremt det vedtages at opløse foreningen, skal delegeretmødet træffe bestemmelse om anvendelse af foreningens formue.
§ 16
Udmeldelse af foreningen skal ske skriftligt og med ½ års varsel til en 1. januar.
---o0o---
Revideret og vedtaget på det ordinære delegeretmøde i Børkop d. 25. maj 2024.
Vedtægtsændringerne træder i kraft d. 25. maj 2024.